lørdag 18. juli 2009

Første dag på Bornholm.

Skrev litt på Bornholm ,men pga dårlig intrenetttilgang, fikk jeg ikke lagt det inn, så det kommer her...

Søndag 5. Juli 2009.

Så var vi kommet til Bornholm, øya vi hadde hatt lyst til å reise til så lenge. Vi hadde denne første gangen satset på et hotell på nordsiden av Øya, mellom Allinge og Tejn, det heter Strandhotell Abildgård. Det er et hotell vi fikk via Coop-hotellkupp. Det var et greit nok hotell, men ikke som det vi lå på i Lund nei, med air-condition osv, men så var det ikke så plagsomt varmt heller så det gikk greit.

Vi kjørte fra Lund kl 09.15, det tok 40 min til Ystad, hvor vi hadde plass på Bornholmtrafikens ferge, Povl Anker. Der var det masse folk med, turister, masse Dansker som sikket hadde kjørt broen fra Danmark og fergen så fra Ystad. Vi hadde hatt litt problemer med å få plass på fergen. Vi bestilte 4 uker før avreise, og da var det til å begynne med kun plass kl 05.00 og kl 23.30, det var jo litt ugunstige avganger…men vi måtte jo over, hadde bestilt hotell…så vi gikk først for avreise kl 05.00…men heldigvis ble det kanseleringer på 11.30 fergen, så vi fikk billett med den, og vi var over kl 14.00, og på plass på hotellet kl 15.00. Da var det bare å få bagasje inn på rommet, ordne oss og så syklet vi vår første tur. Vi hadde med egne sykler bakpå bilen, men her var det evt nok av sykler å leie også, men kjekt å ha sine egne. Vi ga oss i vei mot Gudhjem, det var 15 km. Vi ville se litt på veien, og tok noen kyststier vi fikk anbefalt av noen andre norske på sykkel vi møtte på vår vei. Men da ble det opp og ned bakker, opp og ned trapper også og rundt klipper osv…Vi fikk oss en tøff start. Vi ville nemlig se de omtalte Helligdomsklippene, de var flotte og mektige, kan godt forstå Bornholmerne er stolte av de! Vi så de meste av de, så tok vi sykkelen ut på sykkelstien igjen, for NÅ var vi blitt farlig sultne, vi MÅTTE til Gudhjem, for nå MÅTTE vi ha mat…i alle fall jeg…Svein ble rent redd for meg, for jeg blir litt utilpass når jeg blir sulten kan en si, om det er blodsukker som faller eller hva det er vet ikke jeg. Men lettvinn er jeg ikke… Så han fant først en plass, der følte vi nok det ville ta lang tid, så vi gikk videre til en plass de hadde aftensbuffet, det passet oss godt denne kvelden, vi fikk mat med en gang!! Viktig sak! Så vi spiste godt og koste oss der, og jeg ble meg selv igjen, og vi syklet hjem til hotellet igjen.


Den ettermiddagen/kvelden tilbakela vi 30 km, litt av en start for meg, som dessverre ikke har vært så trent som jeg liker i det siste pga sykdom i vinter. Men men deilig var det med sykkelturen, og du verden hvor godt jeg sov om natta J Men vi fant ut allerede den kvelden, at å sykle på Bornholm, ikke er det samme som å sykle til Skagen nei, det visst vi nok, men fikk det bekreftet. Her gikk det mer opp og ned enn på ”Fastlands-Danmark” ja. Men en får ta det som trening… J Oppholdet vårt på Bornholm hadde i alle fall startet bra!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar