søndag 7. mars 2010

Mine Knekkebrødoppskrifter.

Nå ble plutselig bloggen min en oppskriftsblogg, til en variasjon, men det kommer ikke til å bli noen vane...
Her kommer knekkebrødoppskrift i 2 varianter, som noen av dere etterlyste.


Knekkebrødoppskrift nr 1, Ellinors variant.


2 dl sammalt rug.

2 dl lettkokt havregryn.

2 dl havrekli.

2 dl sesamfrø.

2 dl solsikkekjerner.

1 dl linfrø.

1 dl kruskakli.

1,5 ts salt.

7 dl vann


Alt blandes i en bolle. La stå og svelle i 15 min.

Ha alt sammen på 2 stekeplater med bakepapir. Deles opp i ruter før du steker det.

Stekes ved 180 grader i 45 minutter, helst i varmluftskomfyr. Åpne døren til stekovnen hvert 15.minutt slik at damp slipper ut. Tørkes ved 100 grader i 30 minutter til, eller lenger hvis nødvendig. De skal bli helt tørre.


Disse passer greit med litt ost eller syltetøy.





Knekkebrødoppskrift nr 2, Gunhilds variant.


200 g solsikkekjerner
1dl linfrø(50g)
1dl sesamfrø(50g)
2,25 dl kli (50g)
2ss fiberhusk (Lindros, kjøpt på helsekost).
1ts salt
litt søtt
5dl vann

Bland alt i en bolle og la det svelle litt,(15-30min). Bre det utover bakepair på to plater gjerne med en slikkepott og rut opp med pizzahjul eller annet som en kan dele det med.
Stek begge platene samtidig på varmluft 160g i 1t og 10 min. La platene bytte plass to ganger underveis.
Snu dem med forsiden inn. Når du gjør det så får du også luftet ut litt fukt underveis.


Denne varianten er en sprøere variant enn nr 1.



.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar