fredag 23. oktober 2009

"Den betydningsfulle andre".

Det er et begrep fra førskolelærerutdanninga for lenge siden... som jeg alltid har hatt stor sans for, og som jeg har tatt med meg videre i nye utdanninger og nye menneskemøter. Det er begrepet: "Den betydningsfulle Andre"- eller "Den signifikante andre" som det heter på litt finere måte.... Med det menes at det er noen som betyr noe ekstra for det enkelte barn, for det enkelte menneske. Det som betyr at livet blir bedre å leve, blir det lille ekstra som bidrar til en bedre hverdag.

Jeg har hatt en del mennesker som har vært "den betydningsfulle andre" for meg både i oppvekst og i voksen alder, og det er viktig at de har vært der for meg. Jeg håper og tror faktisk at jeg har fått være "den betydningsfulle andre" for noen også. Kanskje jeg har vært det for barn i barnehagen jeg jobbet og for andre i min nærhet. Og det er viktig både for den som er "den betydningsfulle andre" og for den som tar i mot omsorg fra "den betydningsfulle andre". Det er viktig å både gi og ta i mot omsorg!

Vit det, og gjør det!



I forbindelse med dette temaet anbefaler jeg veldig å lese innlegget : Hjertets to deler, en for å GI og en for å TA I MOT.



Kommenter gjerne innlegget!



.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar