torsdag 22. april 2010

Om fordommer i forhold til egen gruppe: "Han var vel utlending?"



I dag hadde jeg en avtale med mine voksne innvandrerdamer som lærer norsk. De skulle være med meg hjem etter endt undervisning. Sammen skulle vi spise lunch, og se litt i hagen og i huset. Vi skulle snakke og ha det koselig sammen.

På veien til mitt hus, kjørte vi forbi politistasjonen. Der ble det flagget på halv stang. Vi snakket om hvorfor man gjør det. Jeg fortalte at de flagget på halv stang på politistasjonen fordi en politimann var blitt drept på jobb en plass i Norge. De ville vite hvordan og hvorfor og hvor det var osv. Mange spørsmål og kommentarer kom det. Alle syntes det var forferdelig trist. Plutselig sa en dame: "han var vel utlending?" -- "Nei", sa jeg, "han var ikke utlending. Det har jeg ikke hørt han var iallfall". -- "Jeg trodde alle som gjorde slikt i Norge, var utlendinger jeg", sa innvandrerdamen...




.

3 kommentarer:

  1. Hvorfor uttalelsen "Han var vel utlending..."? Det må dessverre konstateres at slik kriminalitet er det folk av utenlandsk opprinnelse som står bak.Det er et faktum. De som begår forbrytelsen ødelegger samtidig for andre skikkelige innvandrere, noe din invandrervenninne tydeligvis har fått med seg. Ansvaret ligger helt og fullt hos forbryteren. Er han norsk så si det og si han er iraker el lignende når han er det. Jeg kjenner mange flotte utlendinger som er med på å berike vårt samfunn, men det er de kriminelle utlendingene som er årsaken til fordommene.
    Jeg har veldig mye imot disse kriminelle uansett hva galt de gjør, norsk eller utenlandsk, men kall meg IKKE rasist.

    SvarSlett
  2. Men likevel er det noe med virkelighetsoppfattelsen som kommer fra media muligens...? At alt av slike kriminelle hendelser skjer av utlendinger, og det gjør det jo ikke. Men at mange utlendinger ødelegger for "sine egne" det er sant, men heldigvis kjenner jeg mange med utenlandsk opprinnelse, -og de er ikke kriminelle! :)

    SvarSlett
  3. Som vi er enige om så er de fleste bra og ordentlige mennesker. De som ødelegger er i mindretall, ja. Da må utfordringen være å luke ut de kriminelle og få de vekk (ut av landet). Det vil gjøre det bedre for alle ikke minst vil utlendinger merke forbedringer. Det må utlendingene selv medvirke til, men tror det finnes kriminelle org som gjør dette vanskelig. Det er også stor forskjell på hvorifra de kommer. Noen nasjonaliteter representerer mere kriminalitet enn andre.

    SvarSlett