torsdag 4. mars 2010

Min egen naturlige værstasjon.

Vil gjerne vise fram min egne naturlige værstasjon.
Værstasjonen min heter Rhododendron.
Den
brer ut og folder sammen sine blader alt etter hvor varmt, -eller kaldt det er ute.
Denne naturlige måten å ta vare på seg selv på
fasinerer meg. For ved å folde bladene tett inntil kvistene verner den seg mot frost.
Rhododendroen min står på utsiden av soveromsvinduet. Når jeg drar gardinene til side om morgenen, kan jeg dermed se om det er mange kuldegrader i dag, eller om det er en mildere morgen. Fasinerende synes jeg.

Her viser rhododendroen at det er minus 15 grader. Bladene har pakket seg godt inn mot stammen.


Her har vi minus 10, rhododendroen har sluppet bladene litt, men bare litt..fra stammen.


Her er det også minus 10, -et nærbilde.



Her er det minus 5 --- og snø faktisk, også kjekt å se når en lukker opp vinduet:)

Her har det klart å bli 0 grader, og bladene har åpnet seg litt mer.

Her er det sommer og sol og pluss 20 grader, Rhodondedroen strutter av vellvære i sola under soveromsvinduet mitt.





.

4 kommentarer:

  1. Så stiligt å sjå, synes mest å kjenne at eg og forandre meg så mye etter været....:-)Iallfall kjenne eg meir på blomstring i 20 varmegrader!!

    SvarSlett
  2. Ja det er sant, Siv Anita, jeg føler nok også at jeg holder "bladene" litt tettere til kroppen når det er minus 15... og vil gjerne blomstre ved 20 varmegrader:)

    SvarSlett
  3. Nydelig. Gleder meg til det er tid for at den igjen står i full blomst. :-)

    SvarSlett
  4. Tusen takk! Ja det skal bli deilig når den blomstrer, Hanne! Har en stor vårlengt i meg!

    SvarSlett